O zbraních a zbrojích

Jeden malý článek o zbraních a zbrojích.

Protože zbraně a zbroje je jedna z mála věcí, které si dovedeme představit, je jejich implementace do hracího světa dost obtížná. Každý má jiný názor na to, jak které zbraň funguje, jaky má účinek nebo kam dostřelí. Ovšem musím existovat nějaká pravidla, i když se nemusí všem líbit. Tohle je potřeba si uvědomit.

Asterion o proti DrD+ naznačuje možnost několik málo rozšíření a úprav.

Kvalita zbraní a zbrojí
Je třeba si uvědomit, a to jak PJ tak i hráči, že parametry zbraní uvedených v pravidlech, jsou zbraně, které jsou zcela běžné. Tedy vyráběné běžnou technologii z běžných materiálu. V našem světě si můžeme představit sériově vyráběné v nějaké továrně. Ničem nevynikají, mají průměrnou kvalitu.

Jak se tedy liší ty „lepší či horší“ zbraně a zbroje?
Kvalita ovlivňuje jak parametry to především pokud jsou zbraně či zbroje vyráběny na zakázku (ovlivňují UČ) či jsou vyrobeny z lepších materiálu (ovlivňují ZZ). Takové zbraně jsou samozřejmě dražší o to několika násobně.
Druhou věci, je pak výdrž zbraně či zbroje. Tedy odolnost s jakou vydrží poškození či jinak, jak rychle se poškodí či zničí. Pokud je zbraň kvalitní, vydrží i hrubé zacházení. Taková zbraň nemusí být o tolik dražší. Jsou místa, kde je dostatek velkého množství kvalitní zbraní a ceny kvalitních zbraní tu jsou velmi nízké. To jak je které zbraň kvalitní, běžný člověk příliš nepozná. Jedině používáním. Samozřejmě odborníci či lidé, kteří znají něco málo z umění kovářského, jsou schopni identifikovat kvalitu zbraně či zbroje.

Jak ale tohle ošetřit v pravidlech.

Kvalita a poškození
Každá zbraň a zbroj si nese sebou číslo svoji kvality. Je to malá číslo obvykle od 1 od 5. Toto číslo určuje, kvalitu. U průměrných zbraní a zbrojí (ty z pravidel) se pohybuje kvalita od 1 do 2. U lepších věcí to vyšplhá až k 5. Samozřejmě svůj vliv musí mít i náhoda. Proto je tu snadné pravidlo.

Pokud provedu zbraní útok, a na hodu 2k6 mi padne 2 (2x jednička) tak jsem sice dal ránu, ale tak neštastně, že jsem snížil kvalitu zbraně o 1. Pokles na 0 u běžných zbraní to pak znamená obvykle že zbraň je pro boj nepoužitelná. Je ovšem možná její oprava.

U zbrojí je je to velice podobné. Tam pokud útočníkovi padne na 2k6 hodnota 12, je to taková rána, že zbroj je poškozena a kvalita se snižuje o 1. Pokles na 0 u běžných zbrojí to pak obvykle znamená, že zbroj nelze nadále používat. Ovšem je možná její oprava.

Kvalita a parametry
Různé druhy zbrojí poskytují různé parametry. Ty se ale můžou lišit i u stejných druhů zbrojí. Může se tak stát, že například kožená zbroj, která je příliš velká, tak i ona poskytuje omezení pro postavu, která ji nese. Nebo zbroj je příliš těžká a tak dává větší omezení než by normálně dávala, například nepovedenou opravou. Ovšem jsou tu i zbroje částečně poškozené, rezavé či nějak znehodnocené a přitom ale stále funkční. Takové zbroje pak poskytují menší ochranu než by měli mít. Obecně se dá říci, že parametry zbroje se mohou částečně měnit, vzhledem ke konkrétní zbroji.

Jak tedy získat kvalitní zbraň nebo zbroj?
Snažit se najít kvalitního obchodníka či kováře.
Nechat si zbraň či hlavně zbroj upravit přímo na sebe.
Použití kvalitnějšího materiálu
Udržovat svoji zbroj a zbraně v dobrém stavu, snažit se je pokud možno nechat občas opravit u odborníka.
Pamatovat si, že zbroje a zbraně protivníků, které jste porazili musí být nutně velmi nekvalitní, když nezastavili ani Vás!

Ke zbrojím se váže ještě jedna věc. Jak se píše v pravidlech, jsou ceny zbrojí brány za komplet. Tedy kompletní plátová zbroj, kompletní kožené brnění apod. Asterion jde v tomto dále. Protože se rozdělují útoky na hlavu, ruce, nohy a tělo. Je takto možné rozdělit i zbroje (zase nejdeme do úplných detailu). Je tedy možné koupit například kroužkovou košili a k ní v rámci úspor kožené nohavice a kožené rukávy.
Zbroje se rozdělují tedy na
Helmy
Hrudní brnění
Rukavice (pokrývají celou paži)
Nohavice (pokrývají celou nohu)

Parametry jsou velice podobné.
Ochrana je vždy stejná. Ta je dána materiálem.
Potřebná síla je obvykle o 1 menší než kompletní zbroje podle pravidel.
Omezení se pak bere to největší u celého složeného kompletu. Tedy pokud mám plátový kyrys s omezením -3 a k němu mám kožené rukavice a nohavice. Tak moje omezení je stále -3.

Všechny tyto rozšíření se snaží pouze o jedinou věc. Rozšířit hraní o další prvek. Tedy nutnost počítat s možností poškození, také s tím, že parametry zbroje se mohou velmi lišit a v neposlední řadě přidává další možnosti nákupu. Na pravidla a chod má všechno minimální vliv.

Tak prosím o přečtení a zapamatování.

Tady je: Rozšířená tabulka zbrojí

Pěkný den Vám přeje Váš PJ

Napsat komentář