Změna zásahových zón v soubojovém systému

Protože nejde logika soubojového systému nikomu z nás do hlavy, rozhodl jsem se pro úpravu. Nejdříve ale trocha teorie.

Jak víme, v DrD+ jde zasáhnout konkrétní místa na těle. Záleží na umění útočníka, jakým způsobem a jak často bude moci tuto specialitu použít. Tedy záleží, jak velkou převahu má útočník nad obráncem. V řeči pravidel to vyjadřuje rozdíl mezi UČ a OČ. Pokud je tento rozdíl větší než 5, obránce se odkryl tak, že mu lze zaútočit na nohu či ruku. Pokud je rozdíl větší než 10, odkrytí je tak veliké, že dovoluje zaútočit na hlavu. Tedy při hodu na UČ přehazuji past:

Odkrytí

UČ + 2k6+: Odkrytí ~ OČ
menší nebo rovno 0 ~ nic
větší než 0 menší než 5 ~ zásah do trupu
větší než 5 menší než 10 ~ zásah do končetin
větší než 10 ~ zásah do hlavy

Zásah do končetin způsobuje stejné zranění jako zásah do trupu. Navíc ale může způsobit ochromení ruky, tedy obránce upustí zbraň, nebo dokonce její useknutí. Zásah do nohy má podobný význam – obránce může upadnout nebo v horším případě přijít o nohu úplně. U zásahu do hlavy může dojít k zmatení postavy nebo až upadnutí do bezvědomí. Navíc zásah do hlavy způsobuje větší zranění a to o +2 ZZ.

V současné době je posloupnost útoku takováto:

1) Nahlášení akce
2) Hod na UČ
3) Zjištění rozdílu mezi UČ a OČ = Odkrytí
4) Rozhodnutí útočníka, na jakou část těla bude útočit
5)Hod na Zranění = ZZ

Systém je dobrý, jen posloupnost je trochu popletená. Pro útočníka to znamená, že si vybere, kam chce útočit, až podle toho, jak se obránce odkryje = kolik si hodí. Boj se tak stává spíš otázkou štěstí než taktiky, přitom v reálném souboji útočník většinou ví, na kterou část těla obránce chce zaútočit, jen prostě občas se mu rána nepovede a netrefí se tak, jak původně chtěl.

Proto navrhuji následující změnu, která upravuje posloupnost útoku a také výsledek:

1) Nahlášení akce a, pokud se jedná o útok, také část těla, kam chci zaútočit
2) Hod na ÚČ
3) Zjištění rozdílu mezi UČ a OČ = Odkrytí
4) Hod na zranění = ZZ
5) PJ popíše výsledek boje

Pokud se útok vydařil, tedy odkrytí bylo dostatečné na část těla, kterou si útočník zvolil, hráč si hodí na zranění a podle toho PJ popíše výsledek boje a velikost zranění. Hráč je spokojen, protože se trefil tam, kam chtěl, a není podstatné, že mohl svým útokem zasáhnout třeba i hlavu, pokud mířil na končetiny.

Pokud se útok nezdařil, tedy odkrytí není dostatečné pro část těla, kterou si útočník zvolil, postupuje se vpodstatě stejně – hráč si hodí na zranění a podle toho PJ popíše výsledek boje a velikost zranění, ale s ohledem na to, že se útočník netrefil tam, kam chtěl, ale pouze tak, jak se mu obránce odkryl. Stále je tu však hod na zranění, které může dostatečně poškodit soupeře, ovšem např. bez bonusu, který je za zranění do hlavy nebo za upuštění zbraně.

Příklad:
Hráč se rozhodne zaútočit na hlavu soupeře. Nahlásí akci: „Zaútočím a mířím na hlavu.“ Hráč i PJ si hodí. Obránce se neodkryl dostatečně a útok na hlavu nevyšel. PJ tedy popíše situaci: „Bohužel tvůj soupeř zřejmě vytušil tvé umysly a v posledním momentě uhnul. Meč se ti sklouzl po jeho helmici a škrábl soupeře do ramene.“ A PJ odečte soupeři odpovídající počet „životů“.

6 komentářů u „Změna zásahových zón v soubojovém systému“

  1. Tenhle systém nic nemění pouze posloupnost útoku. Není to veliká úprava.Pokud nedosáhneš na hlavu, tak ti PJ oznámí co jsi trefil. Logicky pak třeba ruku nebo tělo. PJ si vybere, a bude si vybírat podle toho jak velké odkrytí bylo. Tedy například, když se netrefíš do hlavy o kousek, tak popíše, že to šlo do ramene (tedy útok na ruku).

    Pro zasahování přesných míst s lepší pravděpodobností zásahu jsou tu finty bojovníků či schopnosti hraničářů. A nic se neboj, že nejsou v normálních pravidlech. Ale Asterionští mistři boje je znají a za poplatek naučí 🙂

  2. Nejsou to odchylky jsou to jen další finty a schopnosti. Bohužel toto se nemůže naučit nikdo jiný. Ovšem v prestižních školách či univerzitách ve velkých městech se vyučuje ledacos. Například vím o jednom semináři s názvem „Magik a jeho hůl“. Kde se tedy nemluví o nějakých intimních orgánech, ale mluví a hlavně prakticky se používají hole na obranu sebe.

  3. Zajimava zmena, ale trosku trivialni :). Opet trochu rypu – tak se za to omlouvam.

    Vlastne se jedna jen o to prehozeni, k cemuz se da dospet obycejnym role-playingem.

    Hrac: „utocim a rad bych ho sejmul do nohy“
    PJ: „ok, tak hazej – musim prehodit jeho obranu aspon o 5, jinak se do nohy netrefis“
    Hrac: hazi a podle vysledku bud trefi nohu a nebo ne.

    Co se tyce upravy zasahovych zon obecne, tak ja spis zavedl to, ze odkryti 10 neni jenom hlava, ale i slabiny ;). Napr v boji proti zlodeje s dykou proti obrovi je zasah do hlavy trochu nerealny (krome ruznych akrobatickych vylomenin), takze jsem to resil jednoduse – obr schytal kriticky zasah mezi nohy :).

  4. Zajímavý nápad, bohužel použitelný pouze v boji s humanoidy. Ale místo slabin by šlo obecně říct nějaké slabé místo. Tedy jak slabiny, tak třeba i ledviny nebo krk. Samozřejmě stejné bonusy k ZZ.
    Právě zloděj zvlášť při úderu „ze zadu“ má velikou šanci zasáhnout citlivé místo.

    Mým snažením není pravidla upravovat, spíš jejich výklad.

Napsat komentář